פריט #398
Days
Hrs
Min
Sec
שטרות שואה ומחנות - אוסטרליה, מחנה Hay - על סך 6 פנס - PMG 63 - נדיר מאוד
סה"כ 173 שטרות ידועים מכל הערכים דווחו על ידי בולוס ב-The Hay Intermentment Notes שפורסם ב-1994.
מחנות הכליאה של Hay והשבויים בהיי, ניו סאות' ויילס, אוסטרליה הוקמו במהלך מלחמת העולם השנייה כמרכזי שבויים וכליאה, לא מעט בשל מיקומה המבודד של העיירה. שלושה מחנות אבטחה גבוהים נבנו ב-1940. הראשונים שהגיעו היו למעלה מאלפיים פליטים מגרמניה הנאצית ואוסטריה, רובם יהודים; הם נכלאו בממלכה המאוחדת כשהחשש מפני פלישה מזוינת לבריטניה היה בשיאו. לאחר מכן, ממשלת בריטניה העבירה את הפליטים הללו בכוח לאוסטרליה על ה-HMT Dunera. העצורים הוחזקו בתנאים אכזריים ובלתי אנושיים על סיפון הדונרה, ולאחר המלחמה הפך סיפור דונרה לשמצה למדי, מה שהוביל את ממשלת בריטניה להתנצל על התעללותם הבוטה בפליטים אזרחים תמימים. העצורים הגיעו להיי ב-7 בספטמבר 1940 בארבע רכבות מסידני.
היי היה המרכז המסחרי של אזור מרעה כבשים לאורך נהר Murrumbidgee. מחנה היי נבנה בעיירה עם פחות מ-3,000 אנשים. חמישים וארבעה אחוז מהעצירים היו בין שבע עשרה לשלושים. הרוב המכריע, 747 גברים, היו יהודיים. השאר כללו 89 פרוטסטנטים, 55 קתולים, 19 חברים בכנסייה של אנגליה, מתודיסט אחד ו-11 גברים שלא ציינו עדה. 577 גברים הגיעו גרמניה ו-239 הגיעו מאוסטריה. קצת יותר ממאה היו חסרי אזרחות או ממדינות שונות אחרות.
לצד פיתוח חיי תרבות, היו העצורים מודאגים לגבי איך הם יכולים לעבוד במחנה. עד לכאן, עבודות רבות החלו במחנה. משרות במחנה היי שולמו לפי כמה קשה הייתה העבודה. בהתחלה, סיגריות היו הכלכלה הרשמית של מחנה היי, ושולם שכר בהתאם לכך. לאחר זמן מה החלו העצורים לקבל כסף.
העצורים החליטו שדרך טובה יותר להתמודד עם השכר תהיה הנפקת כספי המחנה. במקור רצו ראשי המחנה להשתמש בתצלום של סצנה מקומית על השטרות. המדפיס, גאווין ג'ונסטון, הסביר שתצלום לא יופיע טוב עם הנייר והציוד באיכות נמוכה שיש לו. הוא יעץ לראשי המחנה למצוא אמן שיוכל להכין ציור מקורי
א' טלטשר, בעל ניסיון כאמן וחרט, נבחר כמעצב. טלטשר נולד למשפחה יהודית של אמנים אוסטריים. הניסיון הראשון שלו עם עיצוב כסף היה דרך דודתו,
שהיה מעצב מטבעות.
ההבדל החזק ביותר בין נושאי Camp Hay לבין הכסף ממחנות ריכוז וגטאות הוא השימוש בהומור. האנשים שמאחורי הכסף מהמחנות הגרמניים היו מוקפים בזוועות וייאוש, כמו גם באיום המתמיד של מוות. למרות שהשטרות של מחנה היי משקפים את תחושות התסכול של האסירים, הם גם מראים את החופש היחסי בתוך מחנה היי, בהשוואה למעצר תחת הנאצים. גם הפתקים, במבט ראשון, חילוניים. אין להם אף אחד מהסמלים הגלויים של היהדות שהיו לסוגיות הגטו. זה משקף את השינוי בנסיבות משלטון גרמני לשלטון בריטי. למרות שתנאי מאסרם עדיין הרגישו לא הוגנים, הסיבה כבר לא הייתה דתית. ההערות של Camp Hay משקפות את האבסורד שבכליאתם, אך הם עושים זאת באמצעות שנינותו של טלטשר והשימוש החכם בסמליות.
ההבדל החזק ביותר בין נושאי Camp Hay לבין הכסף ממחנות ריכוז וגטאות הוא השימוש בהומור. האנשים שמאחורי הכסף מהמחנות הגרמניים היו מוקפים בזוועות וייאוש, כמו גם באיום המתמיד של מוות. למרות שהפתקים של מחנה היי משקפים את תחושות התסכול של האסירים, הם גם מראים את החופש היחסי בתוך מחנה היי, בהשוואה למעצר תחת הנאצים. גם הפתקים, במבט ראשון, חילוניים. אין להם אף אחד מהסמלים הגלויים של היהדות שהיו לסוגיות הגטו. זה משקף את השינוי בנסיבות משלטון גרמני לשלטון בריטי. למרות שתנאי מאסרם עדיין הרגישו לא הוגנים, הסיבה כבר לא הייתה דתית. ההערות של Camp Hay משקפות את האבסורד שבכליאתם, אך הם עושים זאת באמצעות שנינותו של טלטשר והשימוש החכם בסמליות.
שימוש זה בכבשים נמשך בגב הפתקים, שם יש חמש שורות עם חמש כבשים כל אחת. זה ייצג את מתווה המחנה, שבו היו חמש שורות של חמש צריפים למגורים של העצירים. מיתוג הכבשה מראה את השליטה של Camp Hay בגברים. לכל כבש יש פנים ייחודיות, וגם לכבשים יש שמות חבויים בצמר שלהם. השמות שטלצ'ר הניח על הכבשים היו כולם חברים בולטים במחנה. אולם יש צורך שוב לתהות מדוע נבחרו כבשים לייצג את העצורים. האלגוריה הברורה תהיה שהגברים נאלצו לפעול כצאן, כשהם נדחפים לתוך המחנה וללא שליטה לחלוטין.